Andning vid yoga

Andning är grunden i all yoga. Andningen syresätter våra kroppar och finns med oss i hela livet utan att vi tänker på den. En djup och lugn andning skapar ett harmoniskt sinne och sänker blodtrycket.

Yoga är ett effektivt sätt att varva ner och stressa mindre. Stressen bidrar tyvärr till att yogan riskerar att bli bortprioriterad när vardagens alla bestyr ska hinnas med. För att minska stress finns flera tidsbesparande tips som kan underlätta. Att beställa hemleverans av mat och att köpa vin på nätet istället för att trängas innan stängning på Systembolaget gör att stressen minskar. Att ta hjälp med städning och fönsterputsning är andra tips för att få tid över till yoga och andra intressen.

Felaktig andning

Att bara andas med bröstkorgen är ett vanligt fel vid andningen. Bröstkorgsandning leder till spänningar i nacken och skuldrorna. Om vi är nervösa och stressade andas vi ofta fel och även om vi har alltför åtsittande kläder över magen eller håller in magen för att se smalare ut.

Andningsövningar

Andningsövningar inom yogan kallas för Pranayama. Ett exempel på andningsövning är ujjayiandning som används inom exempelvis Ashtanga- och Vinyasayoga. Vid ujjayiandning sker andningen genom näsan. Varje andetag ska förstärkas av ett väsande ljud som hjälper till med avslappningen.

Basen i de flesta andningsövningar är djupandning. Bra andning innebär nämligen att hela magen är med vid andningen. Andningen ska vara lugn och avslappnad. För att hitta till rätt andning finns en enkel övning som du kan göra i sängen, på soffan eller på yogamattan. Lägg dig på rygg och lägg handen på magen. Handen ska röra sig upp och ner av dina andetag. Fokusera på att andas ut och in i långsam takt. Låt utandningen vara längre än inandningen.

Varje gång du känner dig stressad kan du stanna upp och andas långa och djupa andetag. Även om du sitter på en kontorsstol kan du lägga handen på magen för att se att du verkligen djupandas. Inför besvärliga möten är ett tips att ta några djupa andetag för att hantera stressen bättre.

Träna andningen en stund varje dag

Börja träna andning genom att först göra dig medveten om hur du andas i olika situationer under en dag. Hur andas du när du sitter på bussen, sitter i mötet på jobbet, är på väg hem o.s.v? Du kommer märka att andningen skiljer sig åt beroende på situation. Nästa steg är att lägga in små korta andningspauser under dagen. Gör det till en vana att ta fem djupa andetag minst tre gånger om dagen. Välj tidpunkter som passar med ditt schema. Andningsövningar går att göra var som helst och när som helst eftersom de är osynliga för omgivningen och inte kräver någon speciell utrustning.