Tess Merkel

Tess Merkel

 

Tess Merkel som låtit träningen och en medveten kost bli en del av sitt liv.

 

Har du alltid tränat?

"Ja, men aldrig så målmedvetet som jag gör nu, som yngre behövde jag inte det, då försvann allt av sig själv. Så är det inte längre. Något hände för 1 år sedan då jag fick nog av min lathet, att höra mig själv klaga över mina veck på magen samtidigt som jag sitter och sippar på ett glas rödvin och äter chips. Där kände jag, nej, nu får det räcka. Samtidigt lärde jag känna en som heter Johannes och är PT. När han hörde vad jag sa var hans svar "Men sluta nu, du kan ju inte hålla på och gör allting halvdant. Du måste sluta med allt som är dåligt för dig så att du får se resultat, för att bli triggad att fortsätta. Bort med all alkohol, bort med salt, bort med socker. Då får du resultat som du kan se redan på några veckor." Jag behövde höra det för att bli motiverad. Han kunde visuellt förklara för mig hur jag skulle ut om tre veckor, om fyra, fem veckor osv. Han kunde ge mig mål som jag ville nå.

 

Där och då tog jag bort detta ur min kost och började äta bra och nyttigt. Det blev inte så att jag svälte mig själv, utan snarare tvärtom, jag åt mer, men bara mat som jag och min kropp mår bra av. Han berättade också hur jag skulle träna varje dag, vilka övningar jag skulle göra. Vi träffades bara ett par gånger där han tränade mig, men sa till mig att skriva upp allt jag åt och all träning jag gjorde jag varje dag. Många dagar kändes allt tröstlöst, men då kunde jag ringa Johannes och han ledsagade mig genom vad som höll på att hända, berättade var jag befann mig och vad nästa steg skulle bli.

 

Sen sa det bara pang och jag kunde se och känna hur något hände med min kropp. Detta var tiden från oktober till februari. Redan då julen kom så var jag inne i min nya livsstil så det var inga svårigheter att stå emot allt som förut frestat. Min morot var ju också att komma i form till vår (Alcazar) show Disco Defenders skulle ha premiär i februari där jag visste att jag måste orka, jag ville inte flåsa på scenen. Jag ville visa att även vi som fyllt 45 kan träna oss upp till en toppform, även om vi får jobba hårdare nu än för några år sedan. Känslan när det blev februari var 'Wooow', jag kunde verkligen ta mig hit! Det kändes som en frihet att ha ett självförtroende i att kunna ta på sig vilka kläder jag ville, inte tänka på hur jag såg ut på bilder som togs. Med den känslan förändrades mitt liv, och nu vet jag att jag kan och jag vet hur jag ska göra för att äta, träna och må bra. Detta är nu mitt liv och min vardag."

 

Hur får man in detta i vardagen?

"Det är verkligen svårt, och man måste prioritera och ta sig den tiden. På två veckor kan man göra en ”quick fix” om man lägger ner två timmar om dagen, det kommer ge resultat, men så kan man ju inte leva för alltid. Däremot kan det vara startskottet för att få se resultat, eftersom vi ofta behöver se förändringen för att kunna hålla fast vid nya rutiner. Det gäller att hitta motivationen. Själv plockade jag fram bilder på Jennifer Lopez och tänkte att "Kan hon, då kan även jag". Så det är de bilderna jag har framför mig då jag kör min cardio. Jag går i 45min-1timme på löpbandet med högsta lutningen (så otroligt jobbigt) men det finns inget annat som ger samma resultat för mig. Jag är i grunden en soffpotatis, men med ett j*lar anamma och med det jobbet jag har så är jag tvungen att ta mig ur soffan.

 

Då nya showen sattes upp så fanns det inget val än att sätta igång, men även om inte den möjligheten uppstått så tror jag man kommer till en punkt i livet då man känner att "Nä, nu är det nog". Känslan är magisk att må bra på insidan och även tycka att utsidan är fin. Jag har aldrig sett mig själv själv som överviktig, vilket jag heller aldrig varit, utan sett mig som kurvig. Så min träning satte jag inte igång med för att bli smal, jag var redan smal med kurvor och var helt bekväm i det större delen av tiden. Rent själsligt kände jag mig ren och tillfreds med mig själv och den jag är, men smutsig efter salt, vin, socker mm, och kom till en punkt då jag ville städa ut den känslan. Jag började även med att gå på tarmsköljning för att verkligen rensa ut allt och det var ett bra startskott för att bara vilja stoppa i mig bra saker. Nu är ju detta jag, jag vill aldrig sluta leva såhär. Sen kommer jag in i svackor efter långa jobbperioder och då tillåter jag mig själv att vila och återhämta mig."

 

Hur ser din kost ut idag?

"Min frukost är glutenfri havregrynsgröt med pumpafrön och en klick laktosfri kesella, så gott! Jag älskar kesella, det är så bra. Jag äter det nästa varje kväll med blåbär och lite nötter. Quinoa är också en favorit, så till lunch blir det ofta en quinoasallad av det som finns hemma, andra dagar en omelett. Mycket lax och kyckling till middag. Vatten till alla måltider, utom då jag unnar mig ett glas gott vin. Nu för tiden blir det bara ett glas, jag kan inte dricka mer utan blir då sjuk för min kropp protesterar om det blir mer än det glaset."

 

Hur ofta tränar du?

"Minst tre gånger i veckan på gym. Om det inte finns gym på hotellet då jag är ute och jobbar så gör jag ett 15 minuter pass på morgonen som sätter igång kroppen. Nu inför showen i Stockholm ska jag försöka lägga upp träningen så att jag 5 dagar i veckan går på löpbandet 45 min, sedan ett kortare styrkepass för axlar, rumpa, rygg och alltid mage. Träna magen varje dag med plankan och situps på pilatesboll. Jag kan ibland göra olika stationer som jag går mellan, en med hantlar, en med pilatesboll, en med en stol där man ligger på rygg med fötterna på sitsen och trycker upp rumpan mot taket. Kör den några rundor och du har tränat igenom allt på 15-20 min! Min önskan är ju självklart också att yoga, men det verkar bara hända när jag är med Malin (Berghagen) eller Sussi (Norberg) haha!"