Yin yoga

Yin yoga passar personer som vill yoga mjukt och avslappnande. Fokus ligger på kroppens yin-partier: bindväv, skelett, leder, ligament och inre organ. I Yin yoga ska håller man samma position under en längre stund, vilket ger en form av passiv stretch. Det innebär att kroppen arbetar på ett avslappnande och skonsamt sätt.

Tid för avslappning

Yin yoga passar bra för dig som upplever mycket yttre och inre press och stress. Det är en yogaform som går på djupet och som passar för såväl nybörjaren som för den mer erfarna yogautövaren. Stress sitter oftast djupt, ibland ända in i bindväven, och Yin yogans långsamma och avslappnande övningar gör att man verkligen jobbar igenom varje rörelse och känsla. Det finns verkligen tid för avslappning.

Känns på djupet

Yin yogan brukar sällan vara helt smärtfri. I bindväven finns det nämligen fler smärtreceptorer än vad det finns i musklerna, vilket gör att det både kan strama och göra lite ont till en början. Det är dock ingenting som är farligt, men det kan vara bra att förbereda sig på att den här yogaformen känns på djupet.

Bra komplement till motionsträningen

Om du tycker om att träna löpning, boxning eller någon form av gruppträning är Yin yoga ett bra komplement. Intensivträning är stressande för dina muskler och leder, och att yoga blir som en motpol till detta. Du mjukar upp och ökar cirkulationen i stela leder och muskler. Ett par minuters Yin yoga i veckan räcker för att stressa ner och hitta lugnet.