Yoga gör din sömn bättre

Om du lider av sömnbrist kan detta ha att göra med att du känner dig stressad. Allt fler upplever att de är mer stressade i dagens samhälle och att när det är dags för dem att sova så kan de helt enkelt inte göra det. Ibland handlar det om att man inte får tillräckligt med motion och att kroppen inte kan slappna av, andra gånger handlar det om att man är stressad och helt enkelt inte kommer till ro när man går och lägger sig. Det finns många vägar man kan testa för att förbättra sömnen, de alla börjar i vaket tillstånd. Först och främst så är det viktigt att man försöker att stressa ned innan man går och lägger sig. Det kan exempelvis vara en bra idé att ta bort alla skärmar ungefär 30 minuter före läggdags. Det kommer att leda till att man är mer avslappnad när det väl är dags att sova.

Om man utför yoga och dessutom mediterar regelbundet kommer man att få en bättre balans i kroppen och dessutom kommer man att lära sig att slappna av. Det finns många olika typer av yoga och det finns yoga som är speciellt anpassad för avslappning. Det finns dessutom yoga som har större fokus på motion, om du är kunnig inom yoga sedan innan kan du på egen hand skapa ett pass som ger dig det bästa av flera världar. Genom att börja och avsluta dagen med yoga kan du hjälpa din kropp att hitta en balans. Du kommer att utföra olika typer av yoga på morgonen och kvällen och den yoga som du utför på kvällen bör vara mer meditativ. En fördel med att yoga är att man till stor del fokuserar på andningen, i och med detta kan du komma i en bättre balans när det är dags för dig att sova och fokusera på att lugna ned kroppen. Dessutom kan du passa på att lägga fokus på de delar av din kropp som har fått stå ut med mycket under dagen, till exempel axlar och rygg.

Yoga är ett bra sätt att börja och sluta dagen, när du väl har kommit in i rutinen kommer du att se det som lika självklart som att bättra på ditt läppstift när du ser dig i en spegel eller som att tvätta händerna när du har varit på toaletten. Det är lätt att bli beroende av yoga när man märker alla fördelar och 20 minuter är det enda som behövs per dag för att du ska märka skillnad. När du använder dig av yoga för att förbättra din sömn är det viktigt att du lägger dig direkt efter avslutat pass och fortsätter med andningen.