Yoga stärker självförtroendet

Självförtroendet grundar ofta vår syn på livet och är centralt i många viktiga beslut. Det krävs tro på sig själv för att våga förändra sådant som vi inte är nöjda med. Ett sviktande självförtroende kan därför hämma vår personliga utveckling och ge försämrad livskvalitet. För att komma ur den negativa spiralen och upprätthålla ett gott självförtroende kan yoga vara mycket effektivt.

Det är viktigt med goda vanor för ett starkt självförtroende. Att fullborda en uppgift stärker känslan av att kunna utföra och lyckas med sina åtaganden. Detta gör det enklare att våga ta sig an och slutföra andra sysslor, samt tro på sin egen förmåga. För varje gång du yogar kan du se en förbättring vilket verkar motiverande och stärker självförtroendet ytterligare.

En stark och vältränad kropp är något som många människor efterlängtar. Yoga är en träningsform som ofta ger resultat snabbt och att se sin kropp förändras kan ge en rejäl boost för självförtroendet. Det blir roligare att ta hand om sitt yttre och det blir enklare att hitta kläder som passar. Med denna Chiquelle rabattkod kan du handla trendiga plagg till din nya och starka yogakropp. Även om självförtroende kommer inifrån så är det också viktigt att man känner sig trygg i sin fysiska kropp.

Yoga stärker rygg- och nackmuskulaturen, vilket förbättrar kroppshållningen. Detta gynnar självförtroendet eftersom en god hållning utstrålar säkerhet och styrka. En dålig hållning är ofta ett tecken på dåligt självförtroende. Genom att förbättra din hållning samtidigt som du arbetar med andra delar av dig själv angrips problemet från flera håll och möjliggör förändring. Hållningen påverkar hur du uppfattas av omgivningen men alltså även hur du känner och ser på dig själv. Den som vill förbättra sin hållning dras mest nytta av rakryggade asanas (yogapositioner) där hjärtat öppnas upp.

Andningsteknik är en viktig del i yogautövandet och påverkar hela kroppen, inklusive hjärnan.

Det har bevisats genom flera studier att en viss typ av andning skärper hjärnans funktion och verkar stressreducerande. Vid djupandning syresätts kroppens celler bättre vilket gör att hjärnan fungerar bättre. Detta är fördelaktigt eftersom ett gott självförtroende kräver att vi kan prioritera och fokusera på rätt saker.

Vid yoga ligger ett stort fokus på att slappna av mentalt. Det är bekräftat att yoga hjälper hjärnan och kroppen i att komma i balans. En anledning är att genom medveten andning och fokus på nuet som används vid yoga, blir det lättare att släppa sådant som tynger oss. Detta gör i sin tur att negativa tankar och känslor blir lättare att hantera. Vid kontinuerlig träning minskar negativiteten och självförtroendet stärks därmed. Självförtroendet är trots allt beroende av ett positivt tänkande gällande det egna jaget.